Preboarding og onboarding er nøglen til at knytte nye medarbejdere til virksomheden, og kan ses på bundlinjen.
I en tid hvor rekordmange danskere skifter job, og undersøgelser viser, at 4% aldrig møder op på første arbejdsdag, og en fjerdedel af alle nyansatte stopper inden for det første år, er en af de helt store udfordringer for dagens ledere at ”holde” på deres medarbejdere.
Medarbejderens trivsel og virksomhedens succes går hånd i hånd. Hvor faktorer som samskabelse, motivation, engagement og trivsel skal være i højsæde for at skabe et tæt tilhørsforhold til den nye arbejdsplads.
Undersøgelser viser, at en struktureret og effektiv onboarding proces øger medarbejderens engagement med mere end 20%, og at en engageret medarbejder er 87% mindre tilbøjelig til at forlade virksomheden inden for de første 12 måneder.
Preboarding er alt det, der foregår af aktiviteter og kommunikation i perioden fra underskrift af kontrakt til første arbejdsdag, hvilket sikrer en god start.
Onboarding er alt det, der foregår af praktiske, personlige og relationelle aktiviteter fra første arbejdsdag og frem, hvilket er meget mere end en buket blomster, et skrivebord og en pc.