Onboarding

Vi hjælper med at planlægge både pre- og onboarding forløbet.

Preboarding og onboarding er nøglen til at knytte nye medarbejdere til virksomheden, og kan ses på bundlinjen.

I en tid hvor rekordmange danskere skifter job, og undersøgelser viser, at 4% aldrig møder op på første arbejdsdag, og en fjerdedel af alle nyansatte stopper inden for det første år, er en af de helt store udfordringer for dagens ledere at ”holde” på deres medarbejdere.

Medarbejderens trivsel og virksomhedens succes går hånd i hånd. Hvor faktorer som samskabelse, motivation, engagement og trivsel skal være i højsæde for at skabe et tæt tilhørsforhold til den nye arbejdsplads.

Undersøgelser viser, at en struktureret og effektiv onboarding proces øger medarbejderens engagement med mere end 20%, og at en engageret medarbejder er 87% mindre tilbøjelig til at forlade virksomheden inden for de første 12 måneder.

Preboarding

Preboarding er alt det, der foregår af aktiviteter og kommunikation i perioden fra underskrift af kontrakt til første arbejdsdag, hvilket sikrer en god start.

Læs mere om preboarding

Relevante preboarding aktiviteter:

  • Velkomstmail
  • Invitation til rundvisning på virksomheden
  • Introduktionsfrokost i teamet
  • Fremsendelse af intro materiale omkring virksomheden (værdisæt, historie, nyhedsbrev mm)
Onboarding

Onboarding er alt det, der foregår af praktiske, personlige og relationelle aktiviteter fra første arbejdsdag og frem, hvilket er meget mere end en buket blomster, et skrivebord og en pc.

Læs mere om onboarding

Relevant indhold i en onboardingplan:

  • Klar og operationel plan udarbejdes for hele onboarding perioden (intro til alle relevante interessenter, kultur, historie, vision/mission, ESG mm)
  • Fokus på virksomhedens kultur ”Den måde vi gør tingene på her i virksomheden”
  • Sørg for at kollegaerne er informeret om opstart af den nye medarbejder
  • Hav en buddy klar, som kan tage hånd om den nye medarbejder fra dag ét (oplæring/socialt)
  • Skab en vedkommende velkomst
    – Morgenmad med nærmeste kolleger og leder
    – Møde med nærmeste kollega(er) eller buddy
    – Møde med nærmeste leder (hvad kendetegner afdelingen, teamets opgaver, processer etc)
  • Få styr på det praktiske inden første arbejdsdag
  • Det kan være en god ide at udarbejde en opstartsopgave – som med det samme skaber momentum for den nye medarbejder
  • Introduktion til klare og tydelige mål – hvordan er man en succes
  • Tilgængelig leder
  • Opfølgningssamtaler efter 1, 3 og 6 måneder
FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvor lang tid tager et onboarding-forløb?

Vi vil typisk have løbende kontakt med virksomhed såvel som kandidat hen over de første 3 måneder fra ansættelsesdatoen. Ligeledes vil kandidaten herefter få tilgang til vores online forløb ”Trivsel 24/7” i en efterfølgende periode på 6 uger, med mulighed for bl.a. opfølgende samtaler i forhold til trivsel i hverdagen.

Hvad koster hjælp til et pre- og onboarding-forløb?

Vi hjælper gerne med onboardingprocessen med et typisk budget på kr. 3.500 for en opfølgningsperiode på 4 måneder herunder forløbet ”Trivsel 24/7”, fra ansættelsesdatoen.

Hvilke brancher arbejder Lehman Partners inden for?

Vores fokus er små og mellemstore virksomheder indenfor produktion, salg og marketing, økonomi, finans, HR, jura, ESG/miljø, kvalitet, anlæg, teknik, autobranchen, logistik og IT.

Hvor i landet arbejder Lehman Partners?

Lehman Partners løser opgaver i hele landet og har hovedkontor i Skodsborg.

Hvilke sprog arbejder Lehman Partners med?

Lehman Partners arbejder med både dansk og engelsk, hvilket sikrer en bred kommunikationsmulighed i vores processer.

Hvilke testværktøjer anvender I?

Vi benytter os af anerkendte værktøjer som bl.a. DISC/PPA og TT38 til at sikre en præcis og effektiv proces.

Hvordan annoncerer I jeres jobopslag?

Vi annoncerer vores jobopslag gennem vores egen kandidatdatabase, og udvælger nøje de mest relevante kanaler og portaler til hvert enkelt job. Dette inkluderer blandt andet Jobindex og sociale medier som LinkedIn.